Februarutfordringen

søndag 19. april 2015

Tutorial på juksesøm !!

I dag skal jeg vise hvordan jeg lager juksesøm ved hjelp av rissehjul på kortene mine. Når du bruker rissehjul går det kjapt å lage "søm" og du slipper alt styr med symaskin. Jeg synes denne måte å lage søm på gir en fin effekt, selv om det ikke er tråd på sømmen.


Det du trenger av utstyr er rissehjul og en klut, og de ferdig utskjærte panelene du vil ha m på.


Start med å legge kluten dobbelt, det er viktig at underlaget er tykt for å oppnå et ordentlig mønster.Hvis underlagt er for "hardt" vil det ikke bli noe særlig mønster.


Jeg legger sømmen litt utifra kanten.


Hvor dypt mønster du vil ha avhenger hvor mye du presser rissehjulet. Blir det dårlig mønster kjører du hjulet opp igjen i samme mønsteret.

Slik blir resultatet

Jeg synes det gir en fin effekt på kort, og som jeg sa innledningvis så slipper du alt styret med symaskin.Lettvindt og greit!



Matrialliste
Mønsterark: PD15043 - Snill og grei
Stempel: PD14960 - Til henne,  PD13768 - Dagen i dag er en gave
Chipboard: PD 636- Hjerter- lilla
Blomster: Roser- lilla
Blonder og bånd
Kakeserviett

Håper dette ga deg litt inspirasjon !

Ha en fin søndag alle sammen !

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for tipset. Rissehjul må jeg kjøpe snarest, ser jeg ;)
    klem

    SvarSlett
  2. Dette var smart. Takk for tipset. Nydelig kort ☺

    SvarSlett