Februarutfordringen

søndag 16. juni 2019

En konvolutt av en dies- Tutorial




I dag viser jeg frem en liten tutorial som jeg fant i Ettrykk.
Det var en søt liten konvolutt laget av kun en dies. Jeg har valgt å bruke diesen som heter "Gavekort- PD 18399"


Start med kartong i str. 5x12 cm og preg denne på 4" og 8"



På den ene kortsiden av kartongen fester du diesen med små tapebiter sentrert på midten av diesen.
Da vil halve diesen stanse ut åpningen på det som skal bli konvolutten.


Nå skal du lage "flappen" til konvolutten og da må du feste diesen LITT over halvveis inn på motsatt side av åpningen


 Du stanser ut diesen kun halvveis, dvs at du stanser diesen når den er halvveis inn i maskina og sveiver den deretter tilbake igjen. Du vil nå ha laget et avtrykk som må ferdigstilles med saks. Du klipper helt ned til kanten av det som skal være "flappen" på konvolutten.



Hvis du har gjort det riktig vil konvolutten din se slik ut:

For å dekorere med mønsterark bruker jeg innsiden av diesen for å få en bit som er litt mindre enn selve konvolutten. Denne streker jeg opp med blyant og klipper deretter ut (Her trenger du også bare å klippe ut halve diesbiten.)


Slik skal den se ut:

Jeg dekorerer både utsiden og innsiden av konvolutten:


Slik skal den ferdige konvolutten se ut:

For å holde konvolutten på plass bruker jeg borrelås som jeg klipper i to halve biter og fester dem nærmest åpningen.


 Jeg synes det er ekstra fint er å lage et lite kort som passer inn i konvolutten


Og innsiden har en fin tekst som  passer til mottakeren.





2 kommentarer: