Februarutfordringen

søndag 21. april 2019

Tutorial: Serviettkort


Hei alle sammen! I dag kommer jeg med en tutorial på et serviettkort til en flott konfirmant. Da scrappehobbyen min skjøt fart i 2013, laget jeg mange av disse kortene, og nå har jeg funnet igjen oppskriften jeg rablet ned i en bok den gang da. Håper du også har lyst til å prøve deg på et slikt kort.


Det første du gjør er å skjære til en kartong i ønsket farge i 12x12". Preg ved 3" og 9" på begge sider. Bruk en kantpunch til å lage bord rundt hele arket.


Finn midten av kortet og brett inn hjørnene så nøye du kan mot midten. Etterpå bretter du ut kortet igjen og trykker inn kantene som vist på bildet under. Denne delen husker jeg at jeg slet med å forstå de første gangene jeg laget kortet, men håper bildene viser hva jeg mener :)


Til slutt bretter du ut hjørnene på kortet som vist under. Nå er kortet ferdigbrettet. Det neste vi skal gjøre er å måle og skjære til alle trekantene kortet skal pyntes med :)


Finn frem ønsket mønsterpapir. Jeg anbefaler minst tre ulike for litt variasjon :)
Skjær til følgende:

1. To firkanter på ca 6x6". Dette blir to midtpunkt som skal limes foran og bak på kortet.
2. To firkanter på 5 2/4". Disse skal deles i fire og er de turkise trekantene på bildet under.
3. To firkanter på 3 1/4". Disse skal deles i åtte trekanter.
4. En firkant på 3 3/4". Disse skal deles i fire store trekanter.
5. En firkant på 2 3/4". Disse skal deles til fire små trekanter som skal festes på hjørnene.


Du kan nå begynne å lime på trekantene. Jeg anbefaler å prøve trekantene på kortet før du begynner å lime, slik at de havner på riktig plass :)


I oppskriften jeg har skrevet ned i boken min, har jeg kun pynt på forsiden av kortet. Om du vil pynte baksiden av kortet, trenger du å gjenta steg 3-5. Da blir det som bildet under.


Dette blir baksiden av kortet. 


For at kortet skal holdes sammen, skjær til et magebånd med lengde 12" og i ønsket bredde. Mitt magebånd skar jeg ut i 2 2/4" før punching.

Magebåndet skal kun limes på på baksiden av kortet. Finn et mønsterpapir du ønsker å kle magebåndet med, samt et bånd som skal åpne og lukke kortet. Bruk et solid bånd og fest det godt med sterkt lim mellom magebåndet og mønsterarket. Tynn tråd med litt lim i kanten vil ikke holde (snakker av erfaring).


Knyt sammen sløyfen for at kortet skal holdes sammen.


Nå er alle delene til kortet ferdig og det morsomste gjenstår - pyntingen. På mitt kort har jeg valgt en enkel forside, pyntet med chipboard-stjerner, button og dotter.


Da dette kortet skal til en konfirmant som elsker å "mekke", har jeg valgt en verktøy-charm i tillegg :)



Også når kortet er lukket er det spennende med mange elementer og mye å se på.


For de som aldri har sett et serviettkort før, er det ganske spektakulært når man åpner det.


Inni er det plass til en personlig hilsen. Jeg har pyntet enkelt med noen klistremerker, dotter og en av de nyeste konfirmasjons-diesene :)


- Til lykke med dagen -






Hva synes du? :)

Produktliste:
Ark: Vårstemning - Grafisk greie PD1900030
Ungdommelig - Lovende PD 1900002

Stempel: Stå på PD 14958

Dies: Konfirmant 5 PD 17314
Hipp hurra oval PD 17236

Pynt: Chipboard - Stjerner - Blå
Button  - Tøffen
Dotter - Blå
Klistremerker -Til lykke PD18380

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar