Februarutfordringen

søndag 18. september 2016

MiniatyrMelkekartong

I dag vil jeg vise dere hvordan dere kan lage en miniatyr-melkekartong. Nederst i innlegget ligger en mal jeg har laget, som dere kan bruke dersom dere selv ønsker å lage melkekartongen. Melkekartongen blir veldig liten, så den er flott dersom du bare ønsker å gi en liten ting i en litt annerledes innpakning, eller å fylle med en liten smak av sjokolade, te eller lignende. 


Kutt ut et stykke på 7 3/8″ x 4 7/8″ i den kartongen eller mønsterarket du ønsker å bruke.
Enten kan du lage selve melkekartongen i kartong og deretter dekke med papir. Men dersom du har mønsterpapir av tykk kvalitet kan du fint bruke dette direkte som kartongbase. Papirdesign sine mønsterark er veldig fine å bruke direkte som base. Dersom du bruker mønsterark, lar du fremsiden av mønsteret ligge ned på bordet når du preger. For at det skal bli enklere å se selve brettingen, har jeg brukt hvitt ark for å vise foldingen på score-boardet. Jeg har deretter gjort det om igjen med mønsterark etterpå. 
Lag brettekanter på papiret ved 7/8″, 2 4/8″, 4 1/8″ og 5 6/8″.

Snu deretter arket 90 grader.
Nå skal du lage pregekanter på langsidene: Preg arket ved 1 2/8″, 3 5/8″ og 4 4/8″.

Klipp hakk ved pregekantene i bunnen av kartongen. Klipp/skjær også bort deler av den smale kanten på toppen av kartongen, som vist på bildet. 


Snu arket, slik at du får fremsiden av arket opp.
Nå skal du lage de skrå brettekantene som gir «kartongformen». Dette skal du gjøre på de to feltene der du klippet av den øverste kanten.
Finn midten av feltet, og merk med blyant øverst i kanten. Lag en pregelinje som går skrått fra merket du nettopp lagde, ned til der pregelinjene møter hverandre i hjørnet. Gjør det samme til motsatt hjørne, og repeter på det neste feltet der du klippet vekk det øverste feltet.
Melkekartongen er nå klar for montering og dekorering. Jeg vil nå vise resten i mønsterpapir. 

Jeg har brukt en rund die for å lage et vindu i kartongen. Vinduet har jeg laget i den midterste delen, slik at det kommer på fremsiden av kartongen. For å gjøre pyntingen enklere, stempler jeg på det jeg vil ha, før jeg monterer kartongen. 


Kartongen monteres ved hjelp av sterk dobbeltsidig tape, først i siden, og etterpå limes bunnen. Du sitter da igjen med en kartong som dette, klar til ytterligere pynting. (Eller du kan beholde den som den er, uten ekstra pynt) 


For å kunne åpne og lukke kartongen, har jeg brukt en brad med en papirsløyfe på toppen. Ellers er kartongen pyntet med blomster, fjør og et lite klistremerke. Denne kartongen er tiltenkt å ha litt sjokolade oppi, og da synes jeg et klistremerke med "helgekos" passet bra. 


For at blomstene skal henge godt fast, selv om kartongen blir "håndtert", har jeg stikket små hull i kartongen, og stikket stilkene til blomstene gjennom kartongen og brettet de på innsiden. Deretter er blomstene limt fast. På den måten risikerer du ikke at blomstene ramler av selv om limet skulle glippe. 




Produkter:
Ark: PD 15033 Mopedist
Stempel: PD 14966 Tusen takk, PD 13788 Bakgrunner
Blomster: Kirsebær, roser, søte blomster
Klistremerker: PD 14939 Hverdag, Selvklebende halvperler

1 kommentar:

  1. Kjempe lekkert, Linda. Tusen takk for at du deler med oss malen.

    SvarSlett